بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فراخوان همایش ملّی «تحوّلات جمعیّت ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدها»

فراخوان همایش ملّی «تحوّلات جمعیّت ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدها»


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

تغییر و تحوّل ویژگی ذاتی جمعیّت‌هاست. تجربه‌ی گذار جمعیت‌شناختی در ایران به گونه‌ای بوده است که هم‌اکنون کشور در آستانه‌ی ورود به مرحله‌ی سوّم گذار جمعیت‌شناختی و تجربه‌ی گذار از جوانی به سالخوردگی است.گذار جمعیت‌شناختی و فرصت‌ها و چالش‌های برساخته از آن بر همه‌ی ابعاد زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه‌ی ایران تأثیر گذاشته و به عبارتی موجِد فرصت‌ها و در عین حال تهدیدهایی برای جمعیّت ایران شده و خواهد شد.

این تغییرات و تحوّلات سبب شده است تا موضوع جمعیّت، مدیریّت و سیاست‌گذاری جمعیّتی امروزه به یکی از مسائل محوری و مهمّ جامعه‌ی ایران تبدیل شود و در دستور کار نهادها و دستگاه‌های مهمّ برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری قرار گیرد. ابلاغ سیاست‌های کلّی جمعیّت از سوی مقام معظّم رهبری و تأکید ایشان بر ضرورت رصد پیوسته‌ی تغییرات جمعیّتی (موضوع مادّه‌ی 14 سیاست‌های ابلاغی)،ضرورت بررسی تحوّلات جمعیّت و تهدیدها و فرصت‌های برآمده از آن را دو چندان کرده است. به منظور بررسی علمی پیامدهای ناشی از تحوّلات جمعیّت ایران، دانشکده‌ی علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا بر آن است تا همایشی ملّی با عنوان: «تحوّلات جمعیّت ایران: فرصت‌ها و تهدیدها» به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 15 و 16 مهرماه 1394 ساماندهی و برگزار کند. هدف از برگزاری این همایش، تحلیل روندهای گذشته و چشم‌انداز آینده‌ی جمعیّت ایران و نیز فرصت‌ها و تهدیدهای برساخته از این روندها و لزوم توجّه به آن‌ها در طرّاحی و تدوین سیاست‌های جمعیّتی مناسب و متناسب با شرایط و واقعیّت‌های جمعیّت‌شناختی جامعه‌ی ایران است.

با توجّه به نقش محوری جمعیّت و مشخّصه‌های مرتبط با آن در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ی ملّی و منطقه‌ای از یک طرف، و ضرورت توجّه به تغییرات و تحوّلات جمعیّت در این برنامه‌ریزی‌ها از سوی دیگر، برگزاری چنین همایشی می‌تواند کمک مؤثّری در شناخت علمی و صحیح واقعیّت‌های جمعیّتی جامعه‌ی ایران و به‌کارگیری آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ی ملّی و منطقه‌ای داشته باشد. بی‌تردید، در شرایطی که بازنگری در سیاست‌های جمعیّتی در دستور کار دستگاه‌های برنامه‌ریزی و اجرایی قرار گرفته است، برونداد این همایش و انعکاس نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های جمعیّت‌شناسان و نیز دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات علمی آن‌ها، کمک مؤثّری در اتّخاذ سیاست‌هایی واقع‌بینانه و متناسب با شرایط حال و‌ آینده‌ی جمعیّت ایران در مقیاس ملّی و حتّی منطقه‌ای خواهد داشت. این همایش به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا و با همکاری سازمان‌ها و نهادهایی چون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، انجمن جمعیّت‌شناسی ایران، مؤسّسه‌ی مطالعات و مدیریّت جامع و تخصّصی جمعیّت کشور، مرکز آمار ایران، پژوهشکده‌ی آمار، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، استانداری همدان،‌اتاق فکر استان همدان، شورای اسلامی شهر همدان، شهرداری همدان، دانشگاه پیام نور استان همدان و فرمانداری فامنین در روزهای 15 و 16 مهرماه 1394 در همدان برگزار خواهد شد. برای کسب اطّلاعات بیش‌تر درباره‌ی این همایش، نحوه‌ی ثبت نام و ارسال مقاله به تارنمای همایش به نشانی http://popco.basu.ac.ir مراجعه کنید.