Faculty - دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی
Associate Professor
Update: 2024-11-14
Esmaeel Balali
Faculty of Economics and Social Sciences / Department of Social Sciences
P.H.D dissertations
-
آينده پژوهي تغييرات اجتماعي نهادخانواده درايران
ساجده واعظزاده 2019تغييربخشي جدايي ناپذيراز تجربه بشراست.اماتغييرات آينده خانواده درايران به دليل ترس ازگسترش تحولات وسيع به وجودآمده درخانواده هاي غربي موضوع يكي ازمهم ترين دل مشغولي هاي جامعه شناسان وسياست گزاران بوده است.دراين رساله تغييرات خانواده تا20سال آينده بارويكرد آينده پژوهي بررسي شد.براي انجام اين پژوهش 33مورداز خانواده هاي داراي فرزند5تا15سال و8نفرازصاحبنظران حوزه خانواده مورد مصاحبه قرارگرفتند.تجزيه و تحليل اطلاعات بااستفاده از نرم افزار تحليل ساختاري ميك مك انجام شد.نتايج به دست آمده نشان دادكه پايگاه اقتصادي واجتماعي والدين نقش مهمي دروضعيت آينده فرزندان دارد.براين اساس،افرادداراي پايگاه اقتصادي واجتماعي بالا سياست روشني براي زندگي ندارندودررابطه با تربيت فرزندان شيوه اي منفعلانه درپيش مي گيرند.برعكس،افرادداراي پايگاه اقتصادي واجتماعي پايين هم سياست زندگي روشني درقبال زندگي ندارندوهم دررابطه بافرزندان خودتربيت منفعلانه درپيش مي گيرند. همچنين نتايج تحليل اثرات مستقيم وغيرمستقيم مفاهيم كليدي نشان داد كه دو مفهوم فشاراقتصادي وتجددگرايي بيشترين تاثيرگذاري رابرتغييرات آينده خانواده خواهندداشت.لذابراساس اين دو مفهوم چهارسناريو عصر تنهايي سبز،عصرجمعي سبز،عصرتنهاي زرد،وعصرجمعي زرد تدوين شد.نتايج به دست آمده از مجموع ديدگاه هاي صاحب نظران حوزه خانواده درخصوص تغييرات خانواده درهريك ازاين سناريوها حاكي ازآن است كه درسناريوي نخست تغييرات خانواده به شكل ظهور اشكالل موقتي وكم دوام خانواده همراه باافزايش نقش عشق وصميميت درخانواده بروز خواهدكرد.درسناريوي دوم شاهد دوقطبي شدن خانواده خواهيم بود به اين ترتيب كه درخانواده هاي سنتي سازگاري بيشترودرخانواده هاي مدرن ناهنجاري بيشتري به وجودخواهدآمد.درسناريوي سوم خانواده با كاهش ازدواج وشكنندگي بيشتر مواجه است ودرسناريوي چهارم اختلال كاركردي خانواده رخ مي دهد وكاهش ابعاد خانواده وكاهش ازدواج تجربه مي شود.دوسناريوي اول به عنوان سناريوهاي مطلوب براي خانواده معرفي شده اند.بااين استدلال كه درسناريوي اول خانواده مدني تر وشرايط زندگي راحت تر خواهدبود.درسناريوي دوم خانواده عملكرد بهتري درقبال نقش هايش خواهدداشت.استراتژي هاي لازم براي تحقق سناريوهاي مطلوب بسيارند امامهم ترين آن ها حمايت از خانواده به صورت غيرمستقيم وپرهيز از دخالت مستقيم درآن است.
Thesis summary
Master Theses
-
مطالعه ي كيفي گشت زني اينترنتي (سايبرلوفينگ) دانش آموزان دوره دوم متوسطه در شهر همدان
فاطمه ظهرابي 2022اينترنت به عنوان يكي از كارآمدترين رسانه هاي جهاني براي برقراري ارتباط و تعامل بين المللي، نقش تعيينكنندهاي در انتقال فرهنگ و اطلاعات ايفا ميكند. يكي از پديدههاي نوظهور مرتبط با اينترنت، پديدهي سايبرلوفينگ (بيهودهگردي در اينترنت) است. شخصي كه به درستي از وقت خود استفاده نميكند و به جاي انجام امور مربوط به كار خود، با استفاده از فضايي كه اينترنت در اختيار او قرار ميدهد، زمان مفيد زندگي خويش را به هدر ميدهد. نوجوانان به طور فزايندهاي مدت نسبتاً زيادي از اوقات فراغت خود را صرف اين فضاها ميكنند و سبك زندگي آنها شامل رفتارها، نگرشها و نظرات و ديدگاههاي آنها را تحت تاثير قرار ميدهد. علاوهبراين؛ استفادهي از اين فضاها موجب كمرنگ شدن روابط اجتماعي و عاطفي در جامعه ميگردد و نوجوان را به انزوا و گوشهگيري ميكشاند و همچنين در سليقه وي انحراف ايجاد ميكند. هدف از پژوهش حاضر، بررسي كيفي پديده ي سايبرلوفينگ و شناسايي شرايط و عواملي (علّي، مداخلهگر، زمينهاي) كه بستر رشد آن را به وجود آورده اند، مي باشد و در ادامه به راهكارها و پيامدهاي اين پديده مي پردازد. اين پژوهش از نظريات كاتز، گربنر، لازارسفلد، بندورا، كوهن، مرتن، گليرز، برگس، هيروشي و ... استفاده كرده است. روش مطالعه در اين پژوهش كيفي و با رويكرد گراندد تئوري است. داده ها با استفاده از فن مصاحبه عميق و مسأله محور گردآوري شده اند. جامعه هدف، دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان و نمونه ي هدف از طريق نمونهگيري هدفمند و تا حد اشباع نظري و با در نظر گرفتن تنوع ديدگاهها، 18 نفر از دانشآموزان دختر و پسر است. در نهايت با تحليل متن مصاحبههاي نوشته شده به روش كدگذاري در سه مرحله باز، محوري و گزينشي نتايج مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافتههاي پژوهش شامل 20 مقوله اصلي و 57 مفهوم مي باشد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه تعارضات درون خانواده، عدم پذيرش در اجتماع، وضعيت بحراني در جامعه، محبوبيّت اينترنت، رواج فرهنگ مصرف گرايي، عدم مشغوليت و... از عوامل موثر بر رشد و گسترش سايبرلوفينگ در ميان دانش آموزان است. بر همين اساس جدولهاي مفهومي و الگوي پارادايمي پژوهش ارائه شد.
Thesis summary
-
بررسي كيفي تجربه زيسته زنان داراي ازدواج دوم در همدان
راضيه رمضاني 2021پديده اي به نام طلاق يك واقعيت اجتماعي است كه به دلايل مختلف به وجود مي آيد . با افزايش طلاق ، ازدواج دوم نيز به پديده اي شايع تبديل شده است . زنان نيمي از جامعه را تشكيل مي دهند ، انجام طلاق و ازدواج دوم براي آنان بسيار سخت تر از مردان است. با توجه به نقص پژوهش هاي موجود در اين حيطه، پژوهش حاضر به مطالعه تجربه زيسته زنان داراي ازدواج دوم پرداخته است. اين پژوهش، تجربه زيسته زنان را از زمان ازدواج اول تا يك سال پس از انجام ازدواج دوم به صورت يك فرايند مورد بررسي قرار مي دهد. دستيابي به هدف پژوهش كه پرداختن به تفكر عميق افراد مورد مطالعه و درك لايه هاي ذهني و تفسيري زنان در مورد ازدواج دوم است ، با روش پژوهش كيفي بهتر قابل دستيابي است . اين پژوهش كوشيده است از طريق روش پديدارشناسي و مصاحبه نيمه ساختاريافته به اين مهم دست يابد. بر اساس روش نمونه گيري هدفمند و معيار اشباع نظري با 52 نفر از زنان 28 تا 49 ساله شهر همدان مصاحبه صورت گرفته است وكوشش شده است كه افراد نمونه از تمام مناطق شهر همدان ، انتخاب شوند تا پراكندگي و ويژگي هاي مختلف جامعه هدف را ، اعم از پايگاه هاي اجتماعي _ اقتصادي و فرهنگي متعدد، در بر گيرد. از تجزيه و تحليل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه ها، 7 مقوله ، 20 مضمون اصلي و 79 زير مضمون استخراج شد كه مي توانند تجربيات زيسته زنان از ازدواج دوم را به تصوير بكشند. ازدواج دوم مقوله اي پر رمز و راز است كه از جهات مختلف قابل بحث است و مطالعه آن جز در بستر فرهنگ و اجتماع ميسر نمي باشد. از آن جا كه ازدواج دوم با آگاهي و اختيار بيشتري همراه است ، مي تواند به سوي اهداف متنوع سامان يابد. با توجه به وجود تفاوت هاي فردي ميان زن ها ، ميان ازدواج دوم آن ها نيز تفاوت هايي وجود داشت .نكته مهم در ازدواج دوم اين است كه اين خانواده ها به دنبال يك فقدان و شكست شكل مي گيرند و افراد با ازدواج دوم درصدد حل و درمان مشكلات ناشي از جداييشان هستند. يافته هاي پژوهش حاضر حاكي از آن است زنان براساس تجربه زيستشان از ازدواج دوم به دو گروه اصلي تقسيم مي شوند. گروهي ازدواج دوم خود را بسيار مثبت ارزيابي مي كردند و به دنبال خوشبختي بودند چرا كه اين گروه زندگي را ذاتا ارزشمند مي دانستند. به اعتقاد اين گروه ما وظيفه داريم خوشبختي را كشف كنيم. بنابراين اين زنان تلاشي آگاهانه و مستمر براي كشف خوش
Thesis summary
-
مطالعه تجربه زيسته زنان مبتلا به خشونت خانگي و كشف ريشه هاي اجتماعي آن در شهر همدان
زيبا احمدي 2020خشونت عليه زنان توسط همسران ، مسئله اي فراگير و شايع در تمام جوامع است. سازمان بهداشت جهاني در اوّلين مطالعۀ جهاني خود دربارۀ خشونت عليه زنان نتيجه گرفته است كه در هر 18 ثانيه يك زن مورد حمله يا بدرفتاري قرار مي گيرد. اهميت يافتن مسألۀ سلامت زنان از يك طرف و از طرف ديگر پيامدهاي خشونت عليه زنان در آيندۀ جوامع باعث شد در اين تحقيق سعي در كشف ريشه هاي اجتماعي بروز خشونت عليه زنان توسط همسران آنها داشته باشيم. خشونت هاي خانگي تحت تأثير دو دسته از عومل اساسي قرار دارند؛ از سويي عوامل فردي و رواني و از سوي ديگر عوامل اجتماعي و ساختاري. بيشتر پژوهش ها نشان مي دهند عوامل اجتماعي، نقش اصلي و بارزتري در بروز پديدۀ خشونت دارند تا عوامل رواني و فردي. در بخش ملاحظات نظري، از ديدگاه هاي ستمگري ساختار اجتماعي، ستمگري جنسي، جامعه پذيري جنسيتي و هماهنگي فرهنگي استفاده شد. در اين پژوهش از رويكرد كيفي و روش پديدارشناسانه (تجربۀ زيستۀ زنان قرباني) با 18 زن قرباني مراجعه كننده به پزشكي قانوني همدان در سال 1398 مصاحبه صورت گرفت. پس از جمع آوري اطلاعات لازم، در قسمت تحليل داده ها، 17 مفهوم اصلي و 57 مفهوم فرعي حاصل شد. مفاهيم اصلي مشتق شده از ديدگاه هاي زنان، به دو دستۀ ساختاري و زمينه اي تقسيم گرديد. زنان قربانيِ خشونت، مضامين ستمگري جنسي، جامعه پذيري جنسيتي، مسائل اقتصادي و نقش قانون را به عنوان عوامل ساختاري دخيل مطرح كردند. همچنين ويژگي هاي شخصيتي مردان و نحوۀ جامعه پذيري آنان توسط خانواده ها را، عوامل زمينه اي مي دانستند. زنان قرباني اذعان نمودند كه عملاً تحت فشارهاي اجتماعي، مدام در مقابل خشونت همسران، گزينۀ "سكوت " را اختيار نموده و ادامۀ زندگي مشترك را بر پذيرش داغ ننگ طلاق ارجح مي دانند
Thesis summary
-
مطالعه كيفي پرمصرفي از نگاه مردم شهر همدان
عليرضا خادمي 2020زندگي انسان همواره با مصرف عجين بوده است. مصرف روزانه غذا، انسانهاي اوليه را براي ادامه حيات وادار به شكار و گرد آوري غذا و رفته رفته بسمت توليد و كشاورزي پيش رانده است . بنابراين مي توان گفت ؛ مصرف، انگيزه و نيروي محركه انسانها براي كار و تلاش و پويايي بوده است . همين عامل حركت و تلاش كه منجر به توليد نيز شد، اين فكر را به ذهن انسان متبادر نمود كه مصرف بيشتر ، توليد بيشتر را به همراه خواهد داشت. در قرون وسطي ، مفهوم مصرف به طور قابل ملاحظه اي با آنچه امروز از آن فهم مي شود، متفاوت بود. براي اكثريت جمعيت زمين، مصرف مبتني بر رفع نياز و بقاي روزمره بود. . اما در قرن هجدهم ، با شروع مراحل اوليه صنعتي شدن، سرمايه داري مصرفي نيز شكل گرفت. . با رشد صنعتي شدن در طول قرن نوزدهم، ثروت بيشتري بين مردم و اقشارجامعه توزيع شد؛ به طوري كه سرمايه داري صنعتي كم كم اقتصاد اجتماعي اروپاي غربي و آمريكاي شمالي را تحت نفوذ خود در آورد. فراواني و رونق، الگوهاي مصرف را تغيير داد و نقش اساسي تري را در زندگي مردم ايفا كرد. در گذر زمان و با افزايش اهميت مصرف ماهيت مصرف با گذشته متفاوت شد بطوري كه رفته رفته و در عصر حاضر اشكال مختلفي براي مصرف را شاهد هستيم. و به تبع از منظر دانشمندان علوم مختلف اهميت بسزايي داشته است. تا آن جا كه توليد نيز متناسب با مصرف، طراحي ، برنامه ريزي و اجراء مي گردد كه اين امر در جامعه ما نيز مصداق دارد. در اين بين در علوم جامعه شناسي و اقتصاد و ادبيات رسانه اي، اهميت و اشكال مختلف مصرف مورد توجه قرار گرفته است. مطاعلات و اصطلاحات بسيار در اين زمينه شاهد اين مدعاست. از اشكال مختلف حوزه مصرف در جامعه شناسي ميتوان به مصرف گرايي، مصرف متظاهرانه، مصرف انبوه اشاره نمود.مصرف از منظر جامعه شناختي سير تحولي داشته و فرايندي مي باشد، بنابراين مصرف: «فرآيند استفاده از كالاها ، خدمات و توليدات» تعريف مي گردد. از سويي در روزگار جديد در جامعه با مساله اي بنام پرمصرفي روبرو هستيم كه اصطلاحي است كه در ادبيات اقتصادي و رسانه اي به كار مي رود.در يك كلام پرمصرفي در چارچوب جامعه شناختي بنابرتعريف ما ؛«پرمصرفي:فرآيند استفاده گسترده و بي قاعده و خارج از استاندارد هاي پذيرفته شده ازكالاها ، خدمات و توليدات » است. در اين مطالعه با توجه به پرمصرفي در شهر همدان ما بر آنيم كه با رويكرد كيفي و
Thesis summary
-
مقايسه ي علل و پيامدهاي تاخير در ازدواج دختران 25 سال و بالاتر شهر همدان و روستاي دستجرد لالجين
صغري زارع پور 2020اين تحقيق با هدف مقايسه ي علل و پيامدهاي تاخير در ازدواج دختران 25 سال و بالاتر شهر همدان و روستاي دستجرد لالجين انجام شده است. روش: اين پژوهش با بهره گيري از رويكرد كيفي و پديدار شناسانه ي تجربه ي زيسته دختران مجرد با تكنيك مصاحبه ي عميق فردي صورت گرفت كه پس از مصاحبه با 21 نفر در شهر همدان و 8 نفر در روستاي دستجرد لالجين به اشباع نظري رسيديم. يافته ها: بر اساس ديدگاه مشاركت كنندگان، علل و پيامدهاي تاخير در ازدواج در شهر در مرحله ي اول كد گذاري 71 مفهوم بدست آمد كه در مرحله ي بعدي به 23 مقوله ي محوري تقليل داده شد. در روستا نيز در مرحله ي اول كد گذاري 24 مفهوم بدست آمد كه در مرحله ي بعدي به 15 مقوله ي محوري تقليل داده شد. علي رغم تفاوت هايي كه در ديدگاه هاي دختران اين دو محيط ديده مي شود، در اظهارات آنان موارد مشتركي نيز يافت مي شود. مضيقه ي ازدواج و گرايش مردان به گزينش همسر جوان كه شرايط زمينه اي تاخير در ازدواج دختران محسوب مي شوند، دو مقوله ي مشترك از اظهارات اين دختران است. در ارتباط با پيامدهاي تاخير در ازدواج، در مقايسه شدن مكرر با همسالان و بد دهني و فحاشي از سوي خانواده، افزايش انتظارات خانواده در زمينه ي خدمات رساني، نگاه هاي معنادار، طعنه و كنايه، طرد و پچ پچ از سوي اطرافيان،مسائل و مشكلاتي از قبيل وارد شدن فشار مضاعف از سوي خانواده، كاهش روابط اجتماعي، فرصت سوزي و سپري شدن دوران جواني، تغيير معيارهاي ازدواج و انصراف از مواضع قبلي خود، دغدغه و نگراني رسيدن به تجرد قطعي و اجبار به ازدواج با افراد نامناسب، احساس افسردگي، نذر و نياز و سپردن به ديگران براي يافتن همسر جهت رهايي از وضعيت موجود و عدم پذيرش اجتماعي از سوي جامعه، تجربه ي مشتركي دارند. نتيجه گيري: با توجه به اهميت و ضرورت ازدواج در ميان افراد و جامعه، اين دختران داغ ننگ حاصل از تجرد را با خود حمل مي كنند و برچسب ترشيدگي و پير دختر بودن به آنان زده مي شود. اين دختران دچار توقف مرحله اي در زندگي شده اند و دوره ي تجرد آنان طولاني شده است كه اين خود به مثابه ي فرصت سوزي براي مراحل بعدي زندگي است.
Thesis summary
-
بررسي كيفي محتواي پروفايل هاي زنان در فضاي مجازي در ميان دانشجويان دانشكدۀ اقتصاد و علوم اجتماعي
هديه مرادي مهد 2019در سال هاي اخير، گسترش ضريب نفوذ اينترنت در كشور و عضويت در شبكه هاي اجتماعي رشد چشمگيري داشته است. با توجه به همه گير شدن شبكه هاي اجتماعي، حضور زنان در اين شبكه ها و تاثيرات اين شبكه ها بر زندگي آنان اهميت بسزايي دارد. اين تحقيق ضمن مروري بر فضاي مفهومي و استفاده از نظريه هاي اشاعه، استفاده و رضامندي، كاشت، يادگيري اجتماعي و همچنين نظريه حوزه عمومي هابرماس، كاستلز و گيدنز تلاش مي كند محتواي كيفي پروفايل هاي زنان در فضاي مجازي را بررسي كند. بر پايه نتايج بررسي شده، گذاشتن هرنوع عكسي در صفحه پروفايل علاوه بر علايق و خواسته ها؛ مي تواند بازنماي روحيات كاربران باشد كه محقق با 15 نفر از زنان دانشكده علوم اقتصادي و اجتماعي دانشگاه بوعلي به روش مصاحبه ي عميق و تحليل كيفي پروفايل ها سعي در رسيدن به آن را دارد. از لحاظ مقوله بندي، پروفايل ها به 6 مقوله: خانوادگي، معنويت گرا،مفهومي، طبيعت، ورزشي و استيكر تقسيم مي شوند كه مقوله معنويت گرا بيش ترين تعداد را از لحاظ زير مقوله دارا مي باشد؛ در حالي كه از لحاظ بارگذاري در صفحه پروفايل مقوله خانوادگي داراي بيش ترين تعداد مي باشد. همچنين از لحاظ تحليل پروفايل ها، كاربران شامل: مهرطلب ها، افراد به ظاهر شاد و خوشبخت، دوست دار كودكان، عكس هاي شخصي با مدل هاي مختلف، غم ديده ها، تقدير گراها، موقعيت سنج ها، واكنش دهنده ها، آموزش دهنده ها، دوست داران طبيعت، سخت گيرها، احساسي ها، توجه طلب ها و خجالتي ها مي شوند.
Thesis summary
-
زمينه هاي اجتماعي شكل گيري معناي زندگي درجوانان شهرهمدان
زهرا احمدي سيرت 2019معناي زندگي سازه اي انتزاعي،مبهم،پيچيده و چندبعدي است.پژوهش حاضردرصدد است با اتكا به رويكرد تفسيرگرايي اجتماعي به بررسي زمينه هاي اجتماعي پراهميت در شكل گيري معناي زندگي نزدجوانان بپردازد.اين پژوهش كوشيده است ازطريق روش پديدارشناسي وبا استفاده از نمونه گيري هدفمند و معياراشباع نظري به هدف پژوهشي خود دست يابد.براين اساس با 31نفراز جوانان 15تا 29سال شهر همدان مصاحبه صورت گرفته است.نتايج تحقيق در قالب 9مقوله،26مضمون اصلي و 160زيرمضمون استخراج گرديده اند.مقولات اصلي مورد نظرعبارت بودند از:كشف معنا-جعل معنا و بحران معنا-خانواده كارامد،اصل انگاري ماديات-فراطبيعت گرايي.براساس نتايج معناي زندگي يك امراجتماعي است وافرادمعناي زندگي خود را طي فرايندي اجتماعي و به كمك عوامل اجتماعي ساخته،تعيين و تعريف مي كنند.
Thesis summary
-
بررسي كيفي زمينه هاي اجتماعي تعريف و ترس از مرگ در بين زنان شهر رامشير
فاطمه منيعي 2019مرگ، به عنوان راز ديرپاي بشر همواره از سوي افراد و مكتب هاي مختلف مورد تامل قرار گرفته است. جامعه شناسي نيز كمي ديرتر از ديگر رشته ها، به تدقيق پيرامون مرگ و حواشي آن پرداخته است. اين حوزه، هرچند كمتر در ايران شايع شده، سرشار از سوالات جذاب و قلمروهاي نامفتوح نظري است كه بصيرت هاي قابل توجهي از جامعه را نصيب محقق مي كند. در اين پايان نامه مرگ انديشي زنان را براي به دست آوردن نگرش، تعريف و دلايل ترس از مرگ آنها مورد بررسي قرار داديم. به اين منظور از روش پديدارشناسانه به عنوان رويكرد كلي، از نظريه ي كنش متقابل به عنوان چهارچوب مفهومي و از روش نمونه گيري نظري و مصاحبه نيمه ساختاريافته براي جمع آوري اطلاعات استفاده شد. جامعه ي هدف اين تحقيق زنان و دختران 18 سال به بالاي شهر رامشير بودند. پس از انجام مصاحبه با 27 نفر و تقطيع و تحليل كامل متن مصاحبه ها، مطابق سوالات تحقيق 8 مقوله ي نگرش به مرگ(مرگ معادگرا، تقديرگرا، زيباشناختي، جداكننده از زندگي، ترديد اعتقادي مرگ، آگاهي بخش،ماهيت مرگ و رهايي بخش) 3 مقوله ي تعريف مرگ(زمان مردن،مكان مردن و چگونه مردن) و 5 مقوله ي هراس از مرگ(ترس پس از مرگ، ترس ديگران مهم،ترس به علت اعتقادت ديني، مرگ آگاهي و دلبستگي دنيا) استخراج شد. همچنين بخش دوم تحقيق كه زمينه ي اجتماعي را دنبال مي نمود به دو مقوله ي زمينه ي اجتماعي و خانوادگي تقسيم شد كه مقوله ي زمينه ي اجتماعي با مفاهيم تغيير موقعيت زندگي،حمايت اجتماعي، دين داري و شرايط اجتماعي- اقتصادي و در مقوله ي زمينه ي خانوادگي به مفاهيم حس مسئوليت پذيري خانوادگي و عدم انسجام خانوادگي دست يافتيم.
Thesis summary
-
بررسي عوامل جامعه شناختي موثر بر چالش هاي هويت قومي در شهر بروجرد
آزاده اختر شناس 2019هويت قومي از يك حس مردم در يك گروه، يك فرهنگ و يك محيط خاص حاصل مي شود. نگرش مثبت در مورد گروه خود و خود به عنوان يك عضو گروه داراي اهميت است. هويت قومي با زمان و زمينه تغيير مي كند. پژوهش حاضر به بررسي عوامل جامعه شناختي مؤثر بر چالش هاي هويت قومي در شهر بروجرد پرداخته است. هدف اين پژوهش پاسخگويي به اين سوأل است كه چه عوامل جامعه شناختي سبب بروز چالش هاي هويت قومي در ميان شهروندان شهر بروجرد شده است؟ و شناخت و تبيين عوامل و شرايط خاص فرهنگي در اين شهر است. با توجه به نظريات عنوان شده توسط مرتون، كولي، ميد، بورديو و بودريار، متغيرهايي از قبيل تصور منفي خود از هويت قومي، تصور منفي ديگران از هويت قومي، جامعه پذيري غيرقوميتي در خانواده، مصرف نمايشي و مدگرايي، سطح آگاهي از هويت قومي، تجربه رفتار قوميتي در محيط اجتماعي، تمايزگذاري هويتي با ساير شهرها به عنوان عوامل مؤثر بر چالش هاي هويت قومي شناخته شده اند. اطلاعات پژوهش با روش پيمايشي، از نمونه اي با حجم 200 نفر از جامعه ي آماري 135016 نفر بين سن 18 تا 50 ساله شهر بروجرد با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب و جمع آوري شده و مراحل آماري آن با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد كه در ميان متغيرهاي زمينه اي تنها متغير شغل بر چالش هويت قومي تأثير مي گذارد. همچنين از مجموع متغيرهاي مستقل فقط ميان متغيرهاي تصور منفي خود از هويت قومي و تمايزگذاري هويتي با ساير شهرها با چالش هويت قومي رابطه معنادار وجود دارد. ديگر متغيرهاي مستقل هيچ كدام ارتباط معناداري با چالش هويت قومي نداشتند و فرضيه هاي تحقيق رد شدند به علاوه بررسي آزمون توصيفي دسته بندي افراد در چالش هويت قومي منجر به شناسايي پنج تيپ از افراد با توجه به چالش هويت قومي شد كه نتايج نشان داد بيشتر افراد در شهر بروجرد غيرقوميت گرا يا بي تفاوت نسبت به مسئله هويت قومي هستند و تنها 12.2 درصد از آنها در دسته چالش هويت قومي قرار گرفتند. 8.9 درصد از افراد در گروه ترجيح هويت غير خودي قرار دارند.
Thesis summary
-
مطالعه كيفي رفتارهاي منظاهرانه در بين مردم شهر همدان
شهين ايمانعلي زاده 2019فرهنگ در جامعه ما به همان اندازه غني و گسترده است كه مطالعه آن فقير و بسته. يكي از رفتارهاي فرهنگي كه مطالعه آن در علوم اجتماعي مورد توجه قرار نگرفته است دورويي و رفتارهاي متظاهرانه است. رفتارهاي متظاهرانه با وجود ظاهر غير اخلاقي داراي كاركردهاي عديده اي در جامعه است. اين مطالعه با هدف مطالعه اين نوع رفتار و با روش زمينه اي انجام شده است. در اين راستا، با 24 نفر از ساكنين شهر همدان مصاحبه اي عميق انجام شده است. كدهاي اوليه و محوري استخراج كرديده اند. مضاميني مانند مولفه هاي روانشانختي، فرهنكي و اجتماعي و اقتصادي و مولفه هاي ساختاري - سياسي در نشر و ايجاد دورويي دخيل اند. دورويي در سطح وسيعي شايع است و شرايطي طمينه اي مثل طبقه و جنسيت، سن و تحصيلات در شكل دورويي دخيل اند.
Thesis summary
-
مطالع كيفي نحوه برداشت ازاوقات فراغت بين نسلي درهمدان
طاهره عاشوري 2017اوقات فراغت جزء جدايي ناپذيرزندگي امروزي شده است.با افزايش پيچيدگي هاي زندگي امروزي و ارتقاء امكانات رفاهي كه درزندگي به وجود امده نياز به اوقات فراغت امري مسلم شده است.اوقات فراغت براي تمام دوره هاي زندگي است نه تنها براي نسل جوان بلكه براي نسل بزرگ سال مقوله قابل توجهي است.دراين ميان به نظرمي رسد موضوع مهم نحوه برداشت نسل جوان و نسل بزرگ سال از اوقات فراغت است.هدف از اين پژوهش بررسي ارزش ها و نگرش هايي است كه دو نسل مزبور نسبت به اوقات فراغت دارند.نظريات مربوط به نسل و اوقات فراغت به عنوان ظريات پايه انتخاب شده اند.روش اين مطالعه كيفي است.براين اساس ازطريق تحليل محتواي متعارف مي كوشيم تا نحوه برداشت دو نسل جوان وبزرگ سال را نسبت به اوقات فراغت درشهرهمدان را موردمطالعه قراردهيم.تعدادپاسخ گويان 16نفربودندكه از اين ميان نه نفرنسل جوان و هفت نفر ازنسل بزرگ سال بودند.باتوجه به يافته ها مي توان به اين نتيجه رسيد كه نحوه برداشت ازاوقات فراغت براي نسل جوان وبزرگ سال در حال تغيير است.امااين تغيير براي نسل جوان بيشتربه چشم مي خورد. نحوه برداشت نسل جوان ونسل بزرگسال درحال تغيير است.امااين تغيير براي نسل جوان بيشتربه چشم مي خورد.بين نحوه برداشت نسل جوان و نسل بزرگسال تفاوت نسلي را مي توان ديد،هرچند هردو نسل اشتراكاتي درنحوه برداشت دارندامااين تفاوت نسلي نيز قابل توجه است.از جمله مقولاتي كه از تحليل داده هاي دو نسل به دست آمدمي توان به اين موارد اشااره نمود:نحوه برداشت از اوقات فراغت،فعاليت بيرون محوروخانه محورفراغت،عامل تغييرفراغت،انگيزه انجام از فراغت،انواع فراغت،نگرشش هاي جنسيتي،ارزش هاي فرهنگي،تحصيلات و طبقه اجتماعي.
Thesis summary
-
بررسي مكانيسم تاثيرسرمايه هاي فرهنگي اقتصادي زوجين برميزان استحكام خانواده
اعظم صدري 2017امروزه تلاش براي استحكام خانواده يك ازمهم ترين مسائل درجهان درحال تغييرمي باشد.مرادازخانواده مستحكم صرفا درزيريك سقف زندگي كردن نيست.ثبات به اين مساله اشاره دارد كه آيا ازدواج سالم باقي مي مانديا اينكه منحل مي شود .حال آن كه اگر خانواده رايك فضاي اجتمتاعي درنظربگيريم كه موقعيت افراد درآن برحسب حجم ونوع سرمايه آنان مشخص مي شودوكاركردهاي سرمايه را به عنوان يك رابطه اجتماعي كه به دارنده خودقدرت ومنزلت اعطا مي كند در نظربگيريم،دراين پژوهش برآنيم تابه بررسي اين مساله بپردازيم كه مكانيسم تاثيرسرمايه هاي فرهنگي و اقتصادي زوجين برميزان استحكام خانواده چه اندازه است؟درتدوين چارچوب نظري پايان نامه از نظريات مربوط به خانواده مستحكم،ساختارقدرت،مكانيسم نوع روابط،ونظريه سرمايه فرهنگي اقتصادي بورديواستفاده شده است.روش مطالعه كمي و ابزار تحقيق پرسشنامه بوده است.جامعه آماري تحقيق كليه خانوارهاي شهرسنقرمي باشد.حجم نمونه 373مورد بوده است.نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه بيشتر خانواده ها دراين شهر ازلحاظ استحكام خانواده جزء خانواده هاي نسبتا متوازن ومنسجم مي باشند.ازلحاظ مكانيسم ساختارقدرت اكثرزوجين داراي ميزان مشاركت كم دردرون خانواده مي باشند وازلحاظ نوع رابطه بيشترين درصدزوجين داراي رابطه نيمه دمكراتيك مي باشند.براساس نتايج تحقيق سرمايه اقتصادي براستحكام خانواده تاثيرمستقيم نداردولي سرمايه فرهنگي هم به شكل مستقيم و هم از طريق مكانيسم قدرت براستحكام خانواده تاثيرمي گذارد.
Thesis summary
-
عوامل جامعه شناختي مرتبط با دامنه پوشش زنان
زهره بخشي نظر 2017 -
مطالعه برخي تعيين كننده هاي اجتماعي و فرهنگي هراس اجتماعي در ميان افراد 18 تا 40 ساله همدان
مينا وثوقي كردكندي 2017امروزه يكي از تهديدات جدي كه وضعيت سلامت رواني و اجتماعي افراد را به مخاطره مي اندازد استرس و اضطراب است. هراس اجتماعي نوعي از اختلال اضطرابي است و با ترس بارز و پايدار از يك يا چند موقعيت يا عملكرد اجتماعي اطلاق مي شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسي برخي تعيين كننده هاي اجتماعي و فرهنگي هراس اجتماعي در ميان افراد 18-40 ساله ي همدان مي باشد. عوامل اجتماعي و فرهنگي درنظرگرفته شده در اين پژوهش، پايگاه اقتصادي-اجتماعي، حمايت اجتماعي، رويداد هاي منفي زندگي، احساس هويت اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، ارزيابي هاي منعكس شده، و فرهنگ فردگرا/جمع گرايي مي باشند. اين پژوهش از نظريات گسست هويتي مندلر، ارزيابي هاي منعكس شده (خود آينه اي كولي)، مدل استرس اجتماعي، نظريه ي مهارت هاي اجتماعي، رويكرد برچسب اجتماعي، نظريه ي عليت اجتماعي، نظريه ي حمايت اجتماعي و نظريه ي فرهنگ فردگرا/جمع گرايي استفاده كرده است. روش مطالعه حاضر، كمي و پيمايشي است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوري شده اند. جامعه آماري افراد 40-18ساله ي همدان بوده و تعداد نمونه 322 نفر است. روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحه اي مي باشد. بر اساس نتايج تحقيق، ارتباط معناداري بين متغيرهاي حمايت اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، احساس هويت اجتماعي، ارزيابي هاي اجتماعي با هراس اجتماعي وجود دارد. همچنين، پايگاه اقتصادي-اجتماعي از طريق متغيرهاي احساس هويت اجتماعي و حمايت اجتماعي بر هراس اجتماعي تأثير دارد. از طرفي ديگر، همچنين رويدادهاي منفي زندگي از طريق كمبود مهارت هاي اجتماعي بر هراس اجتماعي تأثير دارند. رابطه بين رويداد هاي منفي زندگي و پايگاه اقتصادي-اجتماعي با هراس اجتماعي معنادار نبوده است.
Thesis summary
-
مطالعه ي عوامل مؤثر بر ميزان سلامت جسماني در بين اقوام با تأكيد بر سبك زندگي مرتبط با سلامت(مورد مطالعه: اقوام ترك و كرد در شهرهاي تبريز و مهاباد)
فاطمه اسكندرزاده چوبقلو 2017در دنياي امروز ديدگاه هاي سلامت، چشم اندازي وسيع تري پيدا كرده و ضرورتاً به عوامل تعيين كنندۀ سلامت توجه ويژه-اي معطوف گشته است. هر يك از اين تعيين كننده ها به خودي خود و يا از طريق تأثير بر يكديگر وضعيّت سلامت جسماني را به شدّت تحت تأثير مي گذارند و سبب بروز بي عدالتي هايي در وضعيّت سلامت مي گردند. اين تعيين كننده ها از قبيل سبك زندگي مرتبط با سلامت، وضعيّت اقتصادي- اجتماعي، مجموع سرمايه هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي بوده كه اگر ناديده گرفته شوند رسيدن به اهداف سلامتي و برقراري عدالت در سلامت را محال مي نمايند. مبتني براين مباحث، پژوهش حاضر بر آنست تا عوامل مؤثر بر ميزان سلامت جسماني را با تأكيد بر سبك زندگي مرتبط با سلامت در بين دو قوميّت ترك و كرد بررسي كند. مبناي نظري اين پژوهش مدل هاي درسلر دربارۀ نابرابري هاي سلامت است كه شامل مدل هاي سلامت- رفتار، وضعيّت اقتصادي-اجتماعي، و مدل ساختاري- سازه مي شود. روش انجام اين پژوهش پيمايشي و ابزار اندازه گيري آن پرسشنامه است. حجم جمعيّت نمونۀ پژوهش نيز 500 نفر است كه 250 نفر كرد و 250 نفر ترك هستند. در سنجش اعتبار پرسشنامه نيز از دو اعتبار صوري و اعتبار سازه اي استفاده شده و پايايي پرسشنامه نيز از طريق روش آلفاي كرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. براساس نتايج تحقيق، متغير وضعيّت اقتصادي- اجتماعي هم بصورت مستقيم و هم بواسطۀ تأثير مثبت بر متغير سبك زندگي مرتبط با سلامت، ميزان سلامت جسماني را تحت تأثير مثبتِ خود قرار مي دهد. همچنين ارتباط معني داري بين متغيرهاي وضعيّت اقتصادي- اجتماعي با تركيب سرمايه ها و سبك زندگي با سلامت جسماني بصورت متقابل و دو سويه وجود دارد. از سوي ديگر باوجود عدم تفاوت در سبك زندگي مرتبط با سلامت در بين دو قوميّت ترك و كرد، آنان به لحاظ سلامت جسماني با يكديگر تفاوت معناداري دارند.
Thesis summary
-
آسيب شناسي ارتباطات علمي در ميان اعضاء هيات علمي دانشگاه هاي ايلام
سكينه رحيمي 2016ارتباطات علمي در بين دانشمندان نقش بسيار عمده اي ايفاء مي كند، حجم انبوه اطلاعات از طريق ملاقات ها و ارتباطات دانشمندان با همديگر بدست مي آيد، اما پژوهش هايي كه درمورد ارتباطات و تعاملات انجام گرفته نشان مي دهد كه ارتباطات دربين اساتيد دچار ضعف شده است، و اين سطح نازل ارتباطات باعث فقدان بهره وري علمي و عدم توليد انديشه هاي جديد مي شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسي آسيب شناسي ارتباطات علمي درميان اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي(دولتي) ايلام مي باشد.عوامل در نظر گرفته شده در اين پژوهش كه رويكرد اصلي آن نظريه كالينز مي باشد، مناسك تعامل، سرمايه فرهنگي، انرژي عاطفي است. روش مطالعه حاضر كمي و پيمايش بوده، داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و از طريق اعضاي هيات علمي گردآوري شد.جامعه آماري كليه اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي ايلام(دولتي) بوده است. با استفاده از فرمول كوكران حجم نمونه 170محاسبه شده است.روش نمونه گيري طبقه بندي(متناسب) است.نتايج نشان مي دهدكه در بين اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي ايلام، مناسك تعامل در سطح متوسط، انرژي عاطفي زياد و فضاي توجه نمادين ضعيفي حاكم است.
Thesis summary
-
بررسي مقايسه اي الگوهاي ازدواج زنان بالا و پايين شهر همدان
خديجه مخدومي 2016جدايي مكاني و اجتماعي بر بسياري از رفتارهاي انسانها تاثيرگذار است و هر بافت مكاني و اجتماعي، رفتارهاي متناسب با فضاي خويش را مي طلبد. از جمله ي اين رفتارها، رفتارهاي جمعيتي مانند ازدواج و طلاق و ساير رفتارهاست كه در هر منطقه اي داراي الگوهاي خاص خود مي باشد. هدف اصلي اين تحقيق، مقايسه ي اين الگوها در مناطق بالا و پايين شهر همدان است. منظور از الگوهاي ازدواج، نحوه ي آشنايي زوجين، فاصله ي مطلوب سني، ازدواج خويشاوندي، درون قومي و معيارهاي ازدواج است. فرض ما اين است كه منطقه بواسطه ي پايگاه اقتصادي - اجتماعي خانواده و قوميت بر الگوهاي ازدواج افراد تاثير مي گذارد. جامعه ي آماري مطالعه زنان متاهل بالا و پايين شهر همدان هستند كه تعداد 325 نفر از آنان به روش نمونه گيري طبقاتي مورد مطالعه قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه ميانگين سن ازدواج در مناطق پايين شهر كمتر از مناطق بالاي شهر است. در زمينه ي ارتباط قبل از ازدواج بين دو منطقه اختلافي وجود ندشت. الگوي ازدواج خويشاوندي و انطبقاق قوميتي در مناطق پايين شهر بيشتر بوده است. معيارهاي اقتصادي در بالاي شهر بيشتر اهميت داشتند.
-
تاثير اعتقاد به باورهاي جنسيتي بر ناسازگاري زناشويي در شهر همدان
ازاده كرم 2016افزايش ناسازگاري زناشويي يكي از چالش هاي اساسي زندگي خانواده در عصر كنوني است . در كشور ما نيز آمار طلاق روندي صعودي را در طي ساليان اخير تجربه كرده است . نگرش هاي مبتني بر جنسيت همواره مسير رفتارها و نقش هاي زنان و مردان را مشخص ساخته است و يك اجماع اجتماعي را بر سر چگونگي اعمال، رفتار و نقش هاي جنسيتي، بدون توجه به تفاوت هاي فردي نشان مي دهند. چنين ساختاري مي تواند از عوامل تقويت كننده ي ناسازگاري زناشويي باشد . هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير اعتقاد به باورهاي جنسيتي بر ناسازگاري زناشويي در شهر همدان مي باشد . عوامل در نظر گرفته شده در پژوهش، باورهاي جنسيتي، ايدئولوژي مردسالارانه، تداخل نقش زوجين، نابرابري در قدرت تصميم گيري زوجين ، دسترسي زن به منابع كمتر و تفاوت سطح اشتغال و تحصيلات زنان است . در اين تحقيق از نظريه هاي جامعه پذيري نقشهاي جنسيتي بم، تفكيك نقش پارسونز، وابستگي ميلت، منابع بلاد و ولف و ساختيابي گيدنز استفاده شده است . روش مطالعه حاضر كمي و پيمايش بوده، داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه ي محقق ساخته و از طريق زنان و مردان متأهل گردآوري شد . جامعه آماري زنان و مردان متأهل شهر همدان بوده، پس از پيش برآورد واريانس متغير وابسته، با استفاده از فرمول كوكران، حجم نمونه 300 محاسبه شده است. همچنين 40پرسشنامه توسط زنان و مرداني كه به شوراي حل اختلاف مراجعه نموده اند، تكميل شده است. روش نمونه گيري، روش خوشه اي چند مرحله اي است. نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه ناسازگاري زناشويي زوجين همداني در سطح متوسط مي باشد. باورهاي جنسيتي و ايدئولوژي مردسالارانه هر دو بر ناسازگاري زناشويي تأثير مي گذارند ولي اين تأثير از طريق تداخل نقش زوجين صورت نمي پذيرد. نابرابري در قدرت تصميم گيري زوجين رابطه معنادار و مثبتي با ناسازگاري زناشويي دارد. همچنين بين باورهاي جنسيتي و منابع در دسترس زنان با ناسازگاري زناشويي رابطه معنادار و مثبتي وجود دارد. رابطه ميان تفاوت تحصيلات زنان و ناسازگاري زناشويي معنادار مي باشد اما ميان تفاوت سطح اشتغال و ناسازگاري زناشويي رابطه معناداري يافت نشد .
-
مطالعه ي فرهنگ خريد در ميان شهروندان جوان همداني (مورد مطالعه : پاساژها و بازار شهر همدان)
سميه فعلي 2016از نظر تاريخي شهر با مبادله و خريد ربط ناگسستني دارد. به همين دليل شهرها مكان مناسبي براي شكل گيري انواع روابط اجتماعي، ارزشها و هنجارهاي متنوع در حوزه ي خريد و سبك زندگي ناشي از آن هستند. بنابر اين خريد و روي ديگر آن يعني فروش، چنان با زندگي اجتماعي انسان عجين شده است كه آن را جزئ لاينفك حيات جمعي ساخته است. هدف پژوهش حاضر بررسي فرهنگ خريد در دو حوزه ي سنتي و مدرن يعني بازار و پاساز در ميان شهروندان همداني مي باشد. روش پايان نامه از نوع پيمايش بوده و با انتخاب 191 نفر از دختران و پسران 15 تا 29 ساله به مطالعه ي اين فرهنگ پرداخته شد. براسا يافته ها، هفت نوع فرهنگ خريد وجود داشت شامل: نوگرايانه، شيك گرايانه، مبتني بر توجه و اعتماد به فروشنده، مبتني بر ارزان خري، مبتني بر مقايسه ي كالا، بدون برنامه و مبتني بر برند. بين فرهنگ هاي خريد با هم و با پايگاه اقتصادي و اجتماعي و تمايز و فضاي خريد ارتباط معنادري وجود دارد
Thesis summary
-
بررسي عوامل اجتماعي موثر بر مشاركت اوليا در امور مدارس متوسطه ي دوم همدان
ندا لطيفي پاك 2016رسالت مدارس به عنوان يكي از نهادهاي آموزشي و تربيتي، تعليم و تربيت است كه بدون مشاركت اوليا قابل تحقق نيست. در اين راستا پژوهش حاضر مشاركت اوليا را به عنوان يك كنش اجتماعي (از منظر جامعه شناسي )در نظر مي گيرد و هدف كلي آن شناسايي وضعيت مشاركت اوليا و بررسي عوامل اجتماعي موثر بر آن مي باشد. نمونه ي اين پژوهش 250 نفر از اولياي12820 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم همدان در سال تحصيلي 93-94 است و با شيوه ي پيمايش انجام شده است. درسطح رفتاري، مشاركت اوليا در شش بعد؛ اموراجتماعي، پرورشي، آموزشي، ارتباط خانه و مدرسه، ارتباط با كاركنان و دانش آموزان، امور مالي با متغيرهاي اعتماد نهادي، پايگاه اجتماعي- اقتصادي، بي قدرتي، باورهاي قالبي، تمايل فردي و خوداثربخشي بررسي مي گردد. بر مبناي نتايج پژوهش متغيرهاي فوق رابطه معناداري با مشاركت اوليا دارند و 14درصد از تغييرات مشاركت اوليا با متغيرهاي اعتماد نهادي و خوداثربخشي تبيين مي شود. كم ترين ميزان مشاركت در زمينه ي مشاركت مالي و بيش ترين ميزان؛ مربوط به امورآموزشي است.
-
مطالعه ي جامعه شناختي عوامل موثر بر گرايش به جراحي زيبايي در ميان زنان شهر دلفان
حجت اله چراغي عسكرابادي 2016امروزه جراحي هاي زيبايي يكي از شايع ترين اعمال جراحي در سطح جهان است و ميزان متقاضيان آن رو به افزايش است. صنعت جراحي زيبايي مدام تلاش مي كند تا ابعاد بازار خود را گسترش داده و بر سود خود افزوده و مشتريان بيشتري بدست آورد. از آنجا كه گرايش به جراحي زيبايي اولين گام اقدام به جراحي زيبايي است اين مطالعه درصدد مطالعه ميزان اين گرايش در جامعه ي هدف است. جامعه ي آماري اين مطالعه را زنان شهر دلفان در استان لرستان تشكيل مي دهند. 375 نفر از زنان اين شهر با استفاده از نمونه گيري تصادفي انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه اكثريت جامعه داراي گرايش متوسطي به جراحي زيبايي هستند و ميزان بالايي از فشار هنجاري را تجربه كرده اند. تحليل رگرسيون دو متغيره نشان داد كه مصرف رسانه اي باعث افزايش دروني سازي ايده آل هاي زيبايي مي شود. همچنين فشار هنجاري باعث افزايش مقايسه ي اجتماعي بدن مي شود و از اين طريق، گرايش به جراحي زيبايي نيز بيشتر مي شود. از مجموع شش فرضيه ي تحقيق، پنج فرضيه تاييد شدند.
-
تعيين كننده هاي تنبلي اجتماعي در ميان دانشجويان دانشگاه آزاد و بوعلي سينا
ام ليلا بهرامي لايق 2015يكي از مسائلي كهامروزه دانشجويان با آن روبرو هستند تنبلي اجتماعي است. به كاهش عملكرد فرد در گروه تنبلي اجتماعي مي گويند. هدف از پژوهش حاضر بررسي تعيين كننده هاي تنبلي اجتماعي در ميان دانشجويان دو دانشگاه آزاد و بوعلي سيناي همدان مي باشد. در اين پژوهش، كه به روش پيمايشي انجام شده است، و از 318 نفر به عنوان نمونه ي مورد مطالعه بهره گرفته شده است، تنبلي اجتماعي در ميان دانشجويان در سطح متوسط به پايين است. همچنين تنبلي در ميان مردان و دانشجويان دانشگاه آزاد بيشتر است. بين دلهره ي ارزيابي و تجربه ي شكست و بي قدرتي با تنبلي اجتماعي رابطه وجود دارد.
Thesis summary
-
بررسي كژ كاركردي خانواده و برخي عوامل موثر بر آن در شهر پاوه
يسرا عابدي 2015در روند گذار از سنت به مدرنيسم عرصه هاي متعدد فرهنگي، اجتماعي و ... دچار تحول مي شوند. خانواده هم از اين تحولات به دور نبوده، برخي كاركردهاي خود را از دست داده و به خانواده كژكاركرد تبديل شده است. مراد از خانواده ي كز كاركرد خانواده اي است كه قادر به تامين نيازهاي تكاملي اعضا نبوده مرزهاي بين اعضا نامشخص است و لذا همكاري و حمايت رخ نمي دهد. عوامل در نظر گرفته شده در ايت تحقيق عبارتند از : ساختار خانواده، نوع جامعه پذيري، فردگرايي و ناسازگاري خانواده. روش مطالعه پيمايشي و ابزار آن پرسشنامه ي محقق ساخته بوده است. تعداد نمونه برابر 258 نفر و روش نمونه گيري نيز خوشه اي چند مرحله اي بوده است. نتايج نشان مي دهد كه هرچه فاصله ي سني بين والدين و فرزندان بيشتر باشد ميزان ناسازگاري و كزكاركردي در خانواده بالا مي رود. انتظارات والدين و عدم تفكيك نقش والدين رابطه ي معنادار و معكوسي با كژكاركردي خانواده دارد. هر دو نوع جامعه پذيري سهل انكارانه و سخت گيرانه كژكاركردي را افزايش مي دهد.
Thesis summary
-
بررسي الگوي مصرف نمايشي در شهر همدان
مريم سپهري مختار 2015الگوي مصرف خانوارها در طول زمان و متاثر از عوامل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي دستخوش تغيير و تحول قرار گرفته است. هدف از اين مطالعه بررسي مصرف نمايشي در ميان شهروندان همداني است. روش مطالعه پيمايش و ابزار آن پرسشنامه ي كتبي محقق ساخته بوده است. با فرمول كوكران 400 نفر از افراد جامعه ي آماري به روش نمونه گيري خوشه اي اتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتايج نشان مي دهند كه مصرف نمايشي و حفظ موقعيت اجتماعي با هم رابطه ي معناداري دارند. هم چنين ارتباط معناداري بين مصرف نمايشي و ميزان پس انداز وجود دارد اما تحصيلات بر ميزان مصرف نمايشي تاثيرگذار نيست.
Thesis summary
-
بررسي جامعه شناختي رضايت از مسكن و تعيين كننده هاي اقتصادي و اجتماعي آن در شهر همدان
فريبا محمدرضايي 2015مسكن يكي از نيازهاي اساسي بشر در زندگي است. مسكن چيزي بيش از يك سرپناه است و نيازهاي متفاوت و كاركردهاي متنوع انسان را برآورد مي كند. داشتن يك مسكن مناسب حق هر انساني است. در اين پژوهش تلاش شد تا رضايت از مسكن و تعيين كننده هاي اقتصادي و اجتماعي آن در شهر همدان به عنوان يك پديده ي اجتماعي مورد مطالعه قرار گيرد و به ارزيابي نظر ساكنان در مورد مسكن و آگاهي از نيازها و كمبودها ي واحئهاي مسكوني، جنبه هاي كسل كننده خانه و... پرداخته شود. روش مطالعه پيمايش بوده و تعداد 384 نفر از شهروندان همداني با روش نمنه گيري خوشه اي براي مطالعه از محلات مختلف انتخاب شدند. نتايج نشان مي دهند كه رضات از مسكن بيشتر مردم همدان در سطح متوسط است و تاثير متغيرهاي روابط همسايگي و طول مدت اقامت در محله بر رضايت از مسكن تاييد شد. همچنين نوع خانوه و موقعيت محله از طريق دسترسي به خدمات و طراحي داخلي خانه بر رضايت از مسكن تاثيري ندارند.
Thesis summary
-
بررسي جامعه شناختي بي تفاوتي اجتماعي در شهر همدان
فاطمه قائمي قائمي 2015بي تفاوتي به عنوان يكي از پديده هاي اجتماعي در فرهنگ اكثر كشورهاي دنيا در قالب يك مسأله اجتماعي شناخته شده است. بي تفاوتي اجتماعي بيانگر بي احساسي، بدبيني، و به عبارتي افسردگي اجتماعي است؛ از اين رو بي تفاوتي در جامعه نوعي بيماري اجتماعي شناخته مي شود كه در مقابل نوع دوستي و سلامت اجتماعي قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير ميزان دينداري بر بي تفاوتي اجتماعي در شهر همدان مي باشد. روش مطالعه حاضر كمي و پيمايشي بوده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طريق مراجعه به درب منازل گرداوري شد. جامعه آماري شهر همدان بوده و تعداد نمونه 246 نفر است. روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي مي باشد.براي تعيين اعتبار از روش هاي «اعتبار محتوي» و «اعتبار صوري» وبراي پايايي پرسشنامه از تكنيك «آلفاي كرونباخ» استفاده شده است. نتايج به دست آمده نشان مي-دهد كه بي تفاوتي اجتماعي در شهر همدان بيشتر در سطح پايين و متوسط به پايين مي باشد. مشخص شد كه دينداري هم بطور مستقيم و هم از طريق فردگرايي بر بي تفاوتي اجتماعي تأثير دارد.
-
تحليل اجتماعي مصرف نمايشي در بين زنان شاغل و خانه دار شهرستان بوكان
چيمن پارسامهر 2014انسان در يك حوزه، مصرف كننده اي است كه مصرف با نياز او مرتبط است و در حوزه ي ديگر، مصرف ربطي به نياز او ندارد، بلكه اساساً هدف آن كسب منزلت و برتري جويي است كه بدين صورت مفهوم ابتدايي مصرف كه مبتني بر رفع نيازهاي ضروري بود تغيير كرد و اشكال جديدي يافت و نيازهاي ثانويه مهم شدند. جامعه اي كه اين فرهنگ بر آن حاكم گردد، همان جامعه ي مصرفي خواهد شد؛ كه در آن، بنا به نظر بودريار، "مصرف مبتني بر خواست، مطرح مي شود؛ نه صرفاً مبتني بر نياز، يعني مصرف با ميل آميخته مي شود و سليقه و ميل افراد در جامعه، بر نوع آن تأثير مي گذارد". تحقيق حاضر به منظور تحليل اجتماعي مصرف نمايشي در بين زنان شاغل و خانه دار شهر بوكان صورت گرفته است. هدف اين پژوهش پاسخ دادن به اين سوال است كه مصرف نمايشي در بين كدام گروه زنان شاغل و خانه دار بيشتر است. و عوامل مؤثر بر مصرف نمايشي را شناسايي كند. با توجه به نظريات مطرح شده توسط وبلن، وبر، زيمل و بورديو متغيرهايي از قبيل دينداري، ميزان استفاده از رسانه، طبقه(پايگاه اقتصادي- اجتماعي)، انگيزه ي تمايز، علاقه به جلب توجه، سرمايه هاي اقتصادي، سرمايه هاي اجتماعي، سرمايه هاي فرهنگي به عنوان عوامل مؤثر بر مصرف نمايشي شناخته شده اند. اطلاعات پژوهش با روش پيمايشي، از نمونه اي با حجم 400 نفر از جامعه ي آماري 48441نفري زنان بين 55-20 ساله شهر بوكان با روش نمونه گيري خوشه اي براي زنان خانه دار و روش طبقه اي براي زنان شاغل متناسب با حجم جامعه انتخاب و جمع آوري شده و مراحل آماري آن با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. تحليل عاملي مصرف نمايشي نشان دهنده ي چند بعدي بودن مفهوم مصرف نمايشي بوده و ابعاد آن بصورت زير است : مصرف تجملي، مصرف از روي چشم و هم چشمي، مصرف به خاطر ديگران، مصرف براي كسب آرامش. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد كه بين طبقه(پايگاه) اقتصادي- اجتماعي، دينداري و استفاده از رسانه و سرمايه ي اقتصادي با مصرف نمايشي رابطه وجود ندارد. بين انواع سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي با مصرف نمايشي رابطه ي معناداري وجود دارد اما اين معناداري در برخي متغيرها تحت تأثير زنان شاغل و در برخي نيز تحت تأثير زنان خانه دار قرار مي گيرد. نكته ي حائز اهميت اين است كه علاقه به جلب توجه باعث افزايش انگيزه ي تمايز در زنان مي شود. در بين همه ي فرضيات بين متغير ميانجي انگيزه ي تمايز
Thesis summary
-
بررسي جامعه شناختي جهت گيري هاي ديني دانشجويان دانشگاههاي دولتي شهر اصفهان
مرضيه خليليان گورتاني 2014اهر انساني بسته به تجربياتي كه از زندگي اش كسب مي كند و با توجه به خصوصيات، نگرش ها و عقايدي كه دارد، به شيوه خاصي دين داري مي كند و از زاويه ديد خودش به مسائل ديني نگاه مي كند.اين پژوهش سعي دارد به بررسي برخي عوامل اجتماعي مؤثر بر جهت گيري هاي ديني دانشجويان دانشگاه هاي دولتي شهر اصفهان بپردازد. چارچوب نظري پژوهش شامل نظريات وبر، ملكيان، سروش، جان هيك و آلپورت پيرامون انواع جهت گيري ديني است. اين پژوهش، با روش پيمايش كه با حجم نمونه 386 نفر و با پرسشنامه در ميان دانشجويان دانشگاه هاي دولتي شهر اصفهان انجام شده است. نتايج نشان مي دهد كه اكثريت پاسخگويان ديدگاهي بنيادگرايانه، اين جهاني، بيروني، معرفت انديش و تجربت انديش در دين داشته اند. علاوه براين، نتايج پژوهش نشان مي دهد كه بين پايگاه اقتصادي – اجتماعي، نوع گروه مرجع، نوع رسانه، ميزان سرمايه اجتماعي و شبكه ارتباطي با برخي از جهت گيري هاي ديني ارتباط معناداري از نظر آماري وجود دارد.
Thesis summary
-
مطالعه كيفي زيبايي كلينيكي ومكانيزم هاي تاثيرگذاري آن بر هويت اجتماعي جوانان شهر همدان
زهرا زماني 2014درطول تاريخ بدن با دو رويكرد مواجه بوده است:رويكردطرد وانكاربدن و رويكرد نوين به مثابه تلقي بدن همچون يك سرمايه.دررويكرد دوم و توام با شكل گيري جامعه بدني،بدن به عنوان پروژه اي اقتصادي ورسانه ي هويت درنظرگرفته شده است.اين انديشه هاي نوين زمينه ساز مطالعات گسترده دراين حوزه باروش كمي ،ازبيرون وبافرضيه هاي مشابه درمورد جراحي زيبايي گشته كه اكثرآن ها نيزبه نتايج همانندي دست يافته اند. تحقيق حاضر با بهره گيري از نظريه مبنايي بدنبال مطالعه ي كيفي نقش جراحي زيبايي در هويت اجتماعي،سرمايه ي بدني ،منزلت اجتماعي وپذيرش اجتماعي درميان جوانان شهرهمدان است.نتيجه پژوهش بيان گرآن است كه عومال بسياري مانند ديگري درخويشتن همراه با انگ،من در خويشتن منفي وطردچهره به عنوان شرايط علي جراحي زيبايي ،وجود مشكل در بيني ،نقش رسانه وتحريك ديگري مهم به عنوان شرايط زمينه اي جراحي زيبايي مي باشد.تصورايده آل ذهني،اقتضائات سني،فرهنگ جواني نيز به عنوان عامل مداخله گر درگرايش كنشگران به سمت جراحي زيبايي است. درمواجه با شرايط فوق،آنها به دنبال انتخاب پزشك وانتخاب مدل بيني به عنوان راهبرد جراحي زيبايي هستند.مشاركت كنندگان پژوهش براساس سه ملاك دستيابي يا عدم دستيابي به تصورات ايده ال بدني،تغيير يا عدم تغيير درخودپنداره و تداوم يا عدم تداوم انديشه تغيير به سه سبك هويت ترميمي با تجربه مثبت،هويت ترميمي با تجربه منفي،وهويت مشروعيت بخش دسته بندي شده اند كه نتايج جراحي زيبايي با توجه به سبك هاي هويتي آنان متفاوت بود.
Thesis summary
-
بررسي تاثير وسائل ارتباط جمعي بردانش،نگرش ورفتارمرتبط با سبك زندگي سلامت محور دربين افراد 40سال به بالاي شهركرمانشاه
برومند شرفي 2014يكي از مفاهيم كليدي درتوضيح رفتارهاي مرتبط با سلامت،مفهوم سبك زندگي سلامت محوراست.بدليل رابطه مستقيم اين مفهوم با كيفيت زندگي وطول عمرانسان،اهميت آن جهت مطالعه وبررسي بيشترمي گردد.علاوه براين باگذار دروضعيت سلامت،همراه با تغيير ماهيت بيماري ها ازعفوني به مزمن،مسئوليت فرددرقبال سلامت خودش افزايش مي يابد.وسايل ارتباط جمعي نيز امروزه به عنوان يكي از اجزاي قدرتمندجامعه مدني وتاثيرگذار برافكارعمومي مي توانند افرادرا در مسير سلامت جهت دهي نمايند.مبتني براين مباحث،پژوهش حاضربر آن است كه تاثير وسايل ارتباط جمعي برسه بعد شناختي،عاطفي ورفتاري سبك زندگي سلامت محور دربين افراد 40سال به بالاي شهركرمانشاه را مورد بررسي قرار دهد. مبناي نظري اين پژوهش درحوزه ارتباطات جمعي،نظريه برجسته سازي،استفاده و خشنودي،شكاف آگاهي ،نظريه كاركدي كاتز ومدل فيشبين است.درحوزه سبك زنديگ ازآراء وبر،گيدنز،بورديو و كاكرهام استفاده شده است.روش انجام تحقيق پيمايشي و ابزار اندازه گيري پرسشنامه بوده است.حجم نمونه تحقيق 400نفرمي باشد.سنجش اعتبار پرسشنامه به دوروش اعتبار سازه اي و صوري انجام شده است. اين تحقيق بااستفاده ازنظريات رسانه و سبك زندگي،ازجمله به اين نتيجه رسده است كه متغيركاربرد رسانه اي درزمينه كسب اطلاعات مربوط به سلامت،رفتارهاي اين حوزه را تحت تاثيرمثبت قرارمي دهد.تمامي متغيرهاي وابسته مياني ونهايي تحقيق متاثراز موقعيت اجتماعي اقتصادي افراد هستند واين متغيربه عنوان اثرگذارترين متغيربررفتارهاي مرتبط با سبك زندگي سلامت محور شناخته مي شود.
Thesis summary
-
تحليل كيفي الگوهاي جامعه پذيري اقتصادي كودكان شهر همدان
راهله جعفري 2014 -
تحليل كيفي الگوهاي جامعه پذيري اقتصادي كودكان شهر همدان
راهله جعفري 2014 -
بررسي وضعيت انسجام خانوادگي در شهر همدان و عوامل اجتماعي موثر بر آن
ناهيد بابايي 2014 -
بررسي وضعيت انسجام خانوادگي در شهر همدان و عوامل اجتماعي موثر بر آن
ناهيد بابايي 2014 -
بررسي عوامل اجتماعي موثر بر جامعه پذيري سازماني (مورد مطالعه ادارات منتخب شهر همدان)
هادي نجفي 2013 -
بررسي عوامل اجتماعي موثر بر جامعه پذيري سازماني (مورد مطالعه ادارات منتخب شهر همدان)
هادي نجفي 2013